Warzywa na parze

Opublikowano przez admin

Gotowanie na parze staje się coraz bardziej popularne. Nic w tym dziwnego. Jest to bowiem nie tylko zdrowy, ale też ekonomicznie opłacalny sposób przygotowywania potraw.

Proces gotowania na parze nie jest skomplikowany, nie wymaga też wielu nietypowych naczyń. Wystarczy nam bowiem zwykły, duży garnek ze szczelną pokrywką, a do tego wkładka do gotowania na parze lub specjalny koszyk. Jeśli nie dysponujemy tego typu akcesoriami, wystarczy żaroodporne naczynie, na szczycie którego położymy talerz.

large_07166043

Wyżej przedstawiona instrukcja na dobrą sprawę kończy cały opis procesu gotowania. Jakie jednak idą za tym korzyści? Dzięki bowiem tej metodzie zarówno warzywa, jak i mięsa zachowują znacznie więcej wartości odżywczych. By zrozumieć istotę gotowania na parze, weźmy przykład herbaty. Zalewamy liście wrzącą wodą, by wyciągnąć z nich wartościowa esencje w postaci naparu. W ten sam sposób dzieje się z produktami przygotowanymi na parze. Warzywa przygotowane w ten sposób, podobnie jak w przypadku herbaty, zachowują niezbędne, wartościowe mikroelementy.

large_17_4016_6040

Gotowanie warzyw wewnątrz garnka z wrzącą wodą, pozbawia warzyw cennych witamin – w szczególności witaminy C oraz witamin z grupy B. Wodę po gotowaniu najczęściej wylewamy, co jest prawdziwym „świętokradztwem” – woda ta pełna jest witamin wydobytych z warzyw. Doświadczeni kucharze zachowują bulion by go użyć w dalszym procesie przygotowywania potrawy.

Jeśli zaś zdecydujemy się smażyć nasze warzywa, możemy spodziewać się znacznej utraty witamin A i E. Ponadto, podczas smażenia niektórych jarzyn, mogą uwalniać się niebezpieczne substancje, takie jak na przykład rakotwórczy akryloamid.

large_Wok_Nanjing

Gotowanie na parze doskonale podkreśla naturalny smak niektórych warzyw. Szczególnie zyskują tu ziemniaki, brokuły oraz kalafior. Warto podkreślić, że takie ten sposób przygotowania produktów nie wymaga od nas ich dosalania – będą miały intensywniejszy, ciekawszy smak. Jednym z niewielu warzyw, które nie nadają się do gotowania na parze jest pomidor – niestety traci on smak i jędrność.

Do gotowania na parze nadają się różnego rodzaju mięsa oraz ryby. Co ciekawe, aromaty nie mieszają się, można więc jednocześnie przygotowywać kilka elementów potrawy, a nawet kilka całkiem odmiennych dań! Służą do tego specjalnie zaprojektowane koszyczki warstwowe.

Tutaj też uwidacznia się kolejna zaleta gotowania na parze, a mianowicie oszczędność. Dzięki bowiem specjalnym koszyczkom warstwowym możemy przygotować nawet kilkudaniowy posiłek na jednym palniku. Polega to na ustawieniu sporego garnka z wodą na palniku. W momencie wrzenia nakładamy na garnek koszyczek z warzywami, a następnie koszyczek z mięsem lub rybą. Całość szczelnie przykrywamy – temperatura wewnątrz naczynia musi się znacznie podnieść. Takie rozwiązanie spowoduje, że gorąca para zacznie krążyć pomiędzy poszczególnymi „piętrami” garnka. Warto też podkreślić, że para wodna ma wyższą temperaturę niż gotująca się woda., dzięki temu gotowanie na parze zabiera zwykle mniej czasu.

Nie da się zatem ukryć, że gotowanie na parze to bardzo atrakcyjna alternatywa wobec gotowania w wodzie, czy smażenia. Warzywa zachowują swój naturalny wygląd, aromat i posiadają głęboki smak. Jednocześnie ta metoda pozwala nam zaoszczędzić czas i energię.